MATERYAL GELİŞTİRME VE KULLANIMI

15 Kasım 2007 Perşembe

Materyal Tasarım İlkeleri

7 Yorum:

  • saat: 15 Kasım 2007 02:38 , Blogger Buşra Yazıcı dedi ki...

    6.GRUP (Tanju Çelik,Buşra Yazıcı, Bayram Akgün,Ömer Orak, Ömer Bozay)


    1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri

    • Boşluk: Öğretim materyalinde masajı verirken alan kullanımı iyi olmalıdır. Dikkat alanı dışında mesaj olmamalıdır. Yani dikkattin düşük olduğu bölgelere yapılmamalıdır. Dikkat noktaların dışında kalan yerlere boşluk denir.
    • Çizgi: Çizgiler kişilere göre faklı algılama etkinliği sağlar. Bunun için kullanırken iyi seçilmesi gerekir. Genellikle grafiklerde çok işe yarar.
    • Şekil-form: Şekil, düzey üstünde oluşturulan iki boyutlu çizimlerdir. Form ise çizimlerin birbirine göre yerleşimidir.
    • Doku: Öğretim materyalinde en çok farklılık yaratan dokudur. Doku çok değiştirilmeyeceğinden çok iyi seçilmelidir. Fazla değişiklik bütünlüğü bozabilir.
    • Renk: Renk öğretim materyalinde büyük rol oynar. Renk, dikkat çekmede mesajların önemini göstermede belirginlik yaratmakta çok önem taşır.

    2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri

    • Oran- Ölçek: Nesnelerin kullanımında somut hayattaki oran ve ölçek değişiklik yapılmadan kullanılmalıdır. Objelerin büyüklüğünü göstermek için diğer objelerin kullanılması kalıcı bir etki yapabilir. Buna dikkat edilmelidir.
    • Denge: Denge sistemleri yapılırken dağılımlar yatay ve dikey olarak eşit dağıtılmalıdır.
    • Bütünlük: Öğretim materyallerinde kullanılan objelerin içinde bütünlü bozan etken olmamalıdır. Aksi halde dikkat dağıtır.
    • Ritim: Objeler arasındaki geçişler kolay olmalıdır. Aksi halde ritim bozukluğu olur.
    • Vurgu: Öğretim materyalinde can alıcı noktalara vurgu yapılıp belirgin hale getirilmelidir.
    • Ahenk: Parçalar arasında bütünlük sonucunda ortaya bir uyumluluk ortaya çıkar.


    Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri
    1. Anlamlılık İlkesi: Anlamlılık ne kadar fazla ise öğrenmek o kadar kolaydır.
    2. Bilinenden Başlama İlkesi: Bir bilgini öğrenilmesi için ilk önce basitten başlanmalıdır. Çünkü basitten başlanıldığı zaman karmaşık bilgiler daha kolay öğrenilebilir.
    3. Çok Örnek İlkesi: Konuların iyi bir şekilde öğrenilmesi için örneklendirmenin fazla olması gerekmektedir.
    4. Görelik İlkesi: Şekillerle ifade kullanımında herkesin ortak yargı oluşturacak biçimde şekiller seçilmeli.
    5. Seçicilik İlkesi: Herkesin kendine göre seçilik yönleri vardır. Bunları kullanmak için önemli elemanları bu seçicilik yönlerine göre yapılması gerekir.
    6. Tamamlama İlkesi: Her bireyin kendi içinde tamamlama yönü vardır. Yani eksik olan yönleri tamamlama yeteneği vardır. Bu nedenle bütün yerine parça verilebilir.
    7. Fonun Anlamlılığı İlkesi: Öğretim materyali düzenlerden öğretilmek istenen bilgiye göre görsel yöntemlerinde kullanılması, öğretimi daha etkin kılabilir.
    8. Kapalılık İlkesi: Öğretim materyallerinde şekiller kullanılırken anlamaya göre açıklılık bırakılmamalıdır. Yoksa herkes kendine göre şekil oluşturabilir.
    9. Birleştiricilik İlkesi: Genellikle algılamalar birleştirici ve bütünleyicidir. Bu özellikleri kullanarak mesaj daha iyi öğretilebilir. Örnek olarak, akılda kalması olan bir kelimeyi somut bir şekille tamamlama gibi…
    10. Değişmezlik İlkesi: Bilenen nesnelerde değişiklik yapılmadan alıcıya iletilmesi gerekmektedir aksi halde çelişki ortaya çıkar.
    11. Derinlik İlkesi: Doğadaki varlıkların özellikleri yakınlaştıkça özellikleri daha belirgin olur. Uzakta ise tam zıttı olur. Bu özelliklere çok dikkat edilmelidir.
    12. Yenilik İlkesi: Dikkat genellikle yeni olan şeylere akar. Öğretim materyallerinde yeni elemanlar kullanılmalıdır.
    13. Basitlik İlkesi: Dikkat yönlendirilirken karışıklık,zorluk gibi özellikler değil basit,kolay yönlere yönlendirilir.
    14. Hedef Davranış İlkesi: Kullanılacak araçlar öğrenciyi ulaşmak istediği hedeflere götürmelidir.
    15. Öğrenciye Uygunluk İlkesi: Kullanılacak öğretim araçları öğrenciye her yönüyle uygun olmalıdır.

     
  • saat: 15 Kasım 2007 02:42 , Anonymous Adsız dedi ki...

    5. GRUBUN YORUMLARI

    YAPISAL / BİÇİMSEL ELEMANLARIN KULLANIM İLKELERİ
    1. BOŞLUK: Boşluk, belirlenmiş bir çerçeve içerisindeki kullanım alanı dışında kalan yerlerdir. Öğretim materyaline genel olarak bakıldığında görülen/hissedilen doluluk veya boşluktur.
    *Öğretim materyalinde kullanılan alan dışındaki doluluk ya da boşluktur. Yani materyale bakıldığında hissedilen

    2. ÇİZGİ: Çizgilerin yatay, dikey veya eğik olarak kullanımı algılama üzerinde etkilidir. Yatay çizgiler sabitlik ve durağanlık etkisi, dikey çizgiler güçlülük etkisi ve eğik çizgiler ise hareket etkisi verir. Öğretim materyalleri üzerinde oluşturulacak kontrast/zıtlık daima dikkati çekecektir.
    *Çizgilerin insan algıları üzerindeki yerini ve önemini biliyoruz. Bu sebeple öğretim materyallerinde de kullanılırken insan algılarını kullanırlar. Yerinde ve doğru kullanılmalıdırlar. Yerinde kullanılmazlarsa algıyı olumsuz etkilerler.

    3. ŞEKİL-FORM: Şekil bir yüzey üzerinde oluşturulan iki boyutlu biçimlerdir. Form ise kullanılan biçimlerin birbirine göre yerleşimidir.
    *Bir materyalde şekil ve form çok önemlidir çünkü bir materyal de göze çarpan şey yazılardan önce renk ve şekillerdir. Bunlarda doğru kullanımları sonucu kişide olumlu etkiler bırakabilirler.

    4. DOKU: Öğretim materyalinin hazırlanmasında kullanılacak malzemenin özelliğine bağlı olarak değişiklik göstereceği için tasarımda en az değişkenlik gösteren eleman dokudur.
    *Doku materyal tasarımında çok önemli bir yer oynar. Materyalin dokusu izleyenleri etkilemelidir. Konunun içeriğine uygun düşen dokular seçilmelidir. Böylece konu iyi anlaşılabilir.

    5. RENK: Renkler, iyi tasarlanmış bir öğretim materyalinde anahtar rol oynar. Renklerin iyi seçilmesi ve çizgilerle birlikte iyi tasarlanması sonucu en etkili öğretim materyalleri gerçekleştirilir.
    *Materyalde kullanılan renkler anlama, kavrama ve hatırlanma üzerinde çok etkilidir. Bir konu renkler vasıtasıyla daha güzel anlatılabilir. Örneğin kışla ilgili bir konu varsa daha çok pastel renkler kullanılmalıdır.
    YERLEŞİM ELEMANLARININ KULLANIM İLKELERİ
    1.ORAN-ÖLÇEK: Objelerin büyüklüğü ile bağlantılıdır. Bir objenin diğer objeler ve bütün ile arasındaki ilişkiye göre objenin büyük, orta, küçük, ağır, hafif olduğu gibi duygular yaratabilir.
    *Materyaldeki objeler boyutları ve oranlarıyla diğer elemanlarla doğru orantılı olmalıdır. Yani bir kalemin bir evden büyük olduğu sunumlarda saçma bir görüntü ortaya çıkar ve inandırıcılığı azalır.

    2.DENGE: Denge, objenin göz tarafından algılanan ağırlığı ile ilgilidir.
    *Materyalde denge çok önemlidir. Eğer objeler resimlerle anlatılmak istenirse bu o sayfaya dengeli bir biçimde yayılmalı ve anlatım öyle olmalıdır.

    3.BÜTÜNLÜK: Görsel elemanlar ve bunların fonksiyonları arasındaki ilişki bütünlüğü oluşturur. Her bir görsel unsur, bir mesaj iletmedeki fonksiyonu göz önüne alınarak yerleştirilmelidir.
    *Anlatımlarda bütünlük olmalıdır. Anlatılan konu ve görsellik arasında kopukluk olmamalıdır.

    4.RİTİM: Kompozisyonda gözün bir objeden diğerine rahatça kayabilmesidir. Soyut bir kavram olmasına rağmen çizgi, şekil, form, yapı ve renk kullanımı ile sağlanabilir.
    *Kullanılan tüm materyal elemanlarının bir ritim içerisinde olması gerekir.

    5.VURGU: Vurgunun bütüne baskın olması gereklidir. Öğretim materyalinin can alıcı noktasıdır. Dikkat çekmek istediğiniz nokta olarak tasarlanmalıdır. En ilgi çekici nokta olarak tasarlanıp en önemli unsurlar yerleştirilebilir.
    *Vurgu belki de bir materyalde en önemli unsurdur. Materyalde anlatılmak istenen asıl konu renklerle şekillerle vurgulanmalı ve dikkatin oraya çekilmesi sağlanmalıdır.

    6.AHENK: Kompozisyonun bütünü ile bağlantılıdır. Parçalar bir araya geldiğinde ortaya çıkacak bütünlük duygusudur. Ahenk, bir bakıma bütünü oluşturan parçaların birbiri ile olan ilişkisine bağlı olarak ortaya çıkan uyumdur.
    *Materyaldeki parçaların bir bütünlük içinde ve konuyu tam olarak aktarabilmektir.

    ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ

    1.ANLAMLILIK İLKESİ: Bir malzeme ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır.
    *Anlamsız cümleler konu hakimiyetini dağıtır ve çok fazla anlamsız cümle kullanılırsa anlaşılamaz.
    2.BİLİNENDEN BAŞLAMA İLKESİ: En iyi öğretim somuttan soyuta, basitten karmaşığa ve bilinenden bilinmeyene doğru gidendir.
    *En başta anlatılacak konu veya konular sonda, sonda anlatılacak konular başta anlatılırsa veyahut alakasız yerlerde anlatılırsa konu anlaşılamaz.
    3.ÇOK ÖRNEK İLKESİ: Bir kavramın genişliğini göstermek için çok sayıda örnekler sunmak gerekir.
    *Konunun daha iyi anlaşılmasını pekiştiren bol örnekler verilmelidir. Gerçek hayatla ilgisi anlatılmalıdır ki konu gerçekçilikten uzaklaşmasın.
    4.GÖRELİK İLKESİ: Nesnelerin özellikleri birbirlerine göre algılanır. Resim ve şekilleri herkes başka şekilde algılamamalı, birbirinden ayırt edebilmelidir.
    *Herkes her konuyu farklı algılayabilir. İşte konu anlatımında buna meyil verici değişik nesne ve şekiller kullanılmamalıdır.
    5.TAMAMLAMA İLKESİ: Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine bir kısmını vermek yeterli olabilir.
    *Eğer bir nesnenin bir parçası verilerek nesne anlaşılabiliyorsa bir parçasını vermek yeterlidir.
    6.FONUN ANLAMLILIĞI İLKESİ: Görsel yada işitsel olsun, öğretim materyali düzenlerken iletilmek istenen mesaja uygun olarak, figüre anlam katacak fonlara yer verilmesi gereklidir.
    *Bir fonda konuyla ilgili anlamlı resim ve sesler kullanılmalıdır.
    7.KAPALILIK İLKESİ: Şekiller belirgin olmalı, açık ve yarım bırakılmamalı. Özellikle iki boyutlu figürler için şekil tam yapılmalıdır.
    *Kullanılan şekiller yoruma açık olmamalıdır. Açık ve net olmalıdır.
    8.BİRLEŞTİRİCİLİK İLKESİ: Algılama birleştirici ve bütünleyicidir; birbiriyle benzerliği ve yakınlığı olan nesne ve olaylar ilişkili olarak algılanır ve daha iyi hatırlanır.
    *Alakasız resimler bir arada kullanılmamalıdır.
    9.SEÇİCİLİK İLKESİ: Algılama seçicidir. İnsanın duyu organları uyarılmayı beklemezler, aksine belirli bir anda, anlatılamayacak kadar çok sayıda uyarıcıyla bombardıman edilirler. Öğretim materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.
    *Konuyla ilgili kullanılacak resim ve şekillerde tam yerinde kullanılmalıdır.
    10.DEĞİŞMEZLİK İLKESİ: Daha önceden bildiğimiz tanımış olduğumuz nesnelerin algılama işleminde çoğu özelliklerini sürdürmesi algısal değişmezliktir.
    *Bilinen nesneler daha kolay algılandığından gerekmedikçe tanınmayan nesneler seçilmemelidir.
    11.DERİNLİK İLKESİ: Doğadaki varlıklar bize yakınsa gerçek ölçüleri ve renkleriyle görünürler. Aynı varlıklar bizden uzaklaştıkça, küçülür ve renkleri de soluyor hissini verir.
    *Varlıklar ve resimler sunuda yakına konulmalıdır ki gerçeklik hissi versin.
    12.YENİLİK İLKESİ: Dikkat özellikle geçirile gelen ve yarın geçmişteki yaşantılara zıt olan durumlara ve yeniye çekilir.”Yenilik” izlenmekte olan görüntüdeki elemanlara yeni bir eleman eklenmesi anlamına gelmektedir.
    *Geçmiş ve yeni ayrılmalıdır. Hangisinin eski olduğu belirtilmedir.
    13.BASİTLİK İLKESİ: Dikkat yöneltilirken bilinenle yenilik, basitlikle karışıklık, belirginlikle belirginsizlik, arasında bir denge aranır.
    *Konu basit olarak anlaşılmalıdır. Konuyu anlarken zorlanılmamalıdır.
    14.HEDEF DAVRANIŞ İLKESİ: Kullanılacak aracın öğrenciyi dersin hedeflerine ulaştırabilecek nitelikte olması gereklidir.
    *Eğer araç amaç ve ders dışıysa hedefine tam olarak ulaşmaz.
    15.ÖĞRENCİYE UYGUNLUK İLKESİ: Kullanılacak araç, öğrencilerin özelliklerine (yaş, zeka ve geçmiş yaşantıların düzenine) uygun olmalıdır.
    *Kullanılan araçlar kullanıcıya uygun olarak hazırlanmış olmalıdır. Yani hedef kitle belli olmalıdır.


    (*YORUMLAR)

     
  • saat: 15 Kasım 2007 02:58 , Blogger MertAlp dedi ki...

    Yapısal/Biçimsel Elemanların kullanım ilkeleri
    Boşluk:
    Ekranda sol-ortanın biraz üst kısmı en çok odaklanan nokta olduğu için buraya çok dikkat edilmelidir.
    Çizgi:
    Yatay çizgilerin durgunluk , Dikey çizgilerin güç ,Eğik çizgilerin hareket etkisi vardır.
    Şekil:
    İki boyutlu çizimler,formun üstünde yer alır.
    Doku
    :Arka plan
    Form:
    Üzerinde şekillerin dokuların bulunduğu kısım
    Renk
    Tasarımlarda renkler çok önemlidir.Seçicilik yaş grubuna göre belirlenmelidir.Küçük çocukların dikkatini çekebilecek canlı renkler , yada yetişkinlere hitap eden donuk-pastel renkler kullanılabilir.

    Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri

    Oran-Ölçek:
    Bir objenin diğer objelerle ilişkisine göre objenin büyük, orta, küçük, ağır, hafif olduğu gibi duygular yaratabilir. farklı duygular oluşturabiliriz.Objelerin büyüklüklerini doğru olarak aktarabilmek için diğer objelerle ölçeklendirebiliriz.

    Örn:3 insan = 1 zürafa (Boy’a göre kıyas)

    Ritim:
    Tasarımda renklerin , şekillerin ,formların kullanımı ile akıcılık sağlanabilir.İşte buda tasarımda ritme denk gelir.

    Bütünlük:
    Görsel elemanların doğru kullanımı (uzaksa küçük görünür , yakınsa büyük veya boyutlar gerçek hayattan farkı olmama) bütünlüğü sağlar.

    Denge
    Denge, slâyt gösterisinde kullanılan resim ve yazıların, slaytın bütününe dağılacak şekilde yani göze batmayacak şekilde yerleştirilmesidir.
    Ahenk
    Slaytın meydana getiren parçaların birleştirildiğinde anlamlı bir bütün oluşturmasıdır
    Vurgu
    Slaytın ana temasını belirtecek kelimelerin slaytta öne çıkarılmasıdır.

    Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri

    1-Anlamlılık İlkesi
    Anlamlı şeyler çabuk öğrenilir
    Örn: yaz , remaks

    2-Bilinenden Başlama İlkesi
    Anlamadım

    3-Çok Örnek İlkesi
    Örneklerle sunulan şey daha iyi anlaşılır

    4-Görelik İlkesi
    Tasarımda kullanılan resimler bireye göre farklı algılanmamalı
    Örn:Şeklin hacmi verilmeden biri kısa , diğer uzun çizilen iki silindir düşünelim

    5- Seçicilik İlkesi
    Tasarımda kullanılan Elemanların kendini hemen belli etmesi

    6-Tamamlama İlkesi
    Anlaşılacak şekilde tamamlanmayan resimler , çizimler bir bütün olarak (tamamlanmış şekilde ) algılanır.

    7-Fonun Anlamlılığı İlkesi
    Anlamadım

    8-Kapalılık İlkesi
    Şekiller anlaşılamayacak şekilde yarım bırakılmamalı

    9- Birleştiricilik İlkesi
    Öğretim Materyalindeki elemanların birbirini çağrıştıracak şekilde kullanılmasıdır.

    10- Değişmezlik İlkesi
    Anlamadım

    11-Derinlik İlkesi
    Varlıkların bulundukları konumlara göre gerçek görünümü

    12-Yenilik İlkesi
    Anlamadım

    13-Basitlik ilkesi
    Anlamadım

    14-Hedef Davranış İlkesi
    Anlamadım

     
  • saat: 15 Kasım 2007 09:35 , Blogger GURUP dedi ki...

    Grup seven(7)
    Öğretim Materyallerinin Özellikleri
    1. Tasarım ilkeleri dikkate alınarak tasarlanıp geliştirilmiş olmalıdır.
    Tasarlanırken neyi , kime ve niçin gibi soruları kendimize sorup o cevaplara göre hazırlamalıyız
    2. Kolay kullanılabilir olmalı.
    Bu materyali kim kullanacaksa kullanıcıların dikkatini dağıtmaması ve konula daha içli dışlı olmak için kullanım kolaylığı sunmalıdır.
    3. İletilecek mesajı, tam ve doğru anlaşılacak şekilde ve en az çaba ile iletmelidir.
    Anlatmak istediğimiz konuyu tam anlamıyla bütün hatlarıyla ele almalıdır ve anlatırken basitten karmaşığa doğru gitmelidir.
    4. Materyal içerisinde kullanılan her türlü görsel unsur ve objeler bir iç uyum içinde bulunmalı.
    Kullanılan objeler, renkle birbirleriyle uyum içinde olmalıdır. Sayfaya bakıldığında gözü yoran ve dikkat dağıtan hiç bir şey olmamalı.
    5. Bütünlük içerisinde bulunmalı. Sayfa içersin de bütünlük olmalı. Hazırlanan materyalde ne eksik nede fazlalık bir şey olmamalı yani bütün detaylar en ince ayrıntısına kadar düşünülmüş olmalı
    6. Kullanılan yazıların büyüklüğünden şekline kadar, materyal üzerindeki objelerin yerleşiminden kullanılan renklere kadar gerekli en küçük detay bile dikkate alınarak hazırlanmış olmalı.
    Öğretim Materyalleri Tasarım İlkeleri
    1- Yapısal/Biçimsel Elemanların Kullanım İlkeleri
    *Boşluk :ekranda boş kalan yerlerdir ekrana yerleştirilen materyaller belirli bir oranla yerleştirilmelidir.
    *Çizgi :çizgiler insanlar üzerinde şekillerine göre anlamlar aldıkları için kullanılan çizgini şekline dikkat edilmelidir.
    *Şekil-form :ekrana yerleştirdiğimiz iki boyutlu resimler şekildir şekillerin yerleştirildiği alana da form denir
    *Doku :
    *Renk :renkler seçilirken konuyla ilgili renkler seçilmelidir. Birbiriyle uyumlu renkler kullanılmalıdır. Belirtilmesi gereken yerlerde yazı rengi farklı tonlarda kullanılmalıdır
    2- Yerleşim Elemanlarının Kullanım İlkeleri
    *Oran-ölçek:kullanılan objelerin gerçek hayattaki boyutları göz önünde bulundurularak objeler yerleştirilmelidir
    *Denge:objelerin eşit bir şekilde yerleşmesi ağırlıklarını oranını dikkate alma ilkesidir.
    *Bütünlük:her bir obje mesaj iletmedeki fonksiyonu göz önüne alınarak yerleştirilmelidir.
    *Ritim:kullanılan renkler şekiller tüm sayfalarda benzer özellikle taşımasıdır. Aksi halde gözler yorulur
    *Vurgu: Öğretim materyalinin can alıcı noktasıdır. Dikkat çekmek istediğiniz nokta olarak tasarlanmalıdır.
    *Ahenk:bütünü oluşturan parçaların birbirleriyle olan(uyumu ) ilişkisidir.
    Öğretim Materyalleri Hazırlama İlkeleri
    1-Anlamlılık İlkesi: Ders materyalinin kullanılış amacı, öğretmen tarafından tasarlanan ve uygulanan öğretim etkinliklerinin denetlenmesidir. Ders materyalinin bütün içeriği öğrenciye aktarılması amacıyla değil, içeriğin önemli ve ana temalarının öğrenciye sunulmasında kullanılması en etkin yaklaşımdır. Bu yüzden hazırlanacak materyaller, konunun ana hatlarını sunan, anlaşılması güç olabilecek konuları açıklayan, içeriği soyuttan somuta taşıyabilen, görsel işitsel özellikler kullanarak anlaşılmayı kolaylaştıran türden olmalıdır.
    2-Bilinenden Başlama İlkesi: Materyaller, konunun ana hatlarını sunan, anlaşılması güç olabilecek konuları açıklayan, içeriği somuttan soyuta taşıyabilen ve görsel-işitsel özellikler kullanarak anlaşılmayı kolaylaştıran türden olmalıdır.
    3-Çok Örnek İlkesi:konunun içeriğinin ne kadar geniş olduğunu göstermek için konu hakkında bolca örnek verilir.
    4-Görelik İlkesi : Görsel, işitsel özelliklerin, öğrencinin dikkatini çekmede ve öğrenciyi güdülemede etkin olduğu bir gerçektir. Ancak amaca hizmet etmeyen ve gereğinden fazla kullanılan görsel-işitsel özellikler, öğrenci dikkatini dağıtabilir ve öğrenme güdüsünü yok edebilir.
    5-Seçicilik İlkesi : Algılama seçicidir. Öğretim materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.
    6-Tamamlama İlkesi: Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine anlaşılabilecek kadar bilgi vermek.
    7-Fonun Anlamlılığı İlkesi: Anlatılmak istenen konuyla ilişkili fonlar kullanılmalı.
    8-Kapalılık İlkesi:anlatılmak istenen konuda eklenen şekiller belirgin olmalı.
    9-Birleştiricilik İlkesi: Bir biriyle ilişki ve benzerlik kurulabilecek cisimlere tasarımda yerverilmelidir.
    10-Değişmezlik İlkesi:derslerde kullanılan simgeler her zaman aynı şeyi ifade etmelidir.
    11-Derinlik İlkesi:resimlerin kullanıldıkları yerlere göre yakınsa daha gercekçi uzaksa biraz daha gerçekliği kaybetirici renkler ve boyutlar kullanılmalıdır.
    12-Yenilik İlkesi: Öğretim materyalleri içerikte meydana gelen yenilikleri ve gelişmeleri yansıtabilmeli ve güncelleştirebilmelidir
    13-Basitlik İlkesi: Öğretim materyali, konuyu basitleştirebilen, anlaşılmasını kolaylaştıran ve gereksiz bilgiler bulundurmayan bir özellik taşımalıdır. Materyal fazla ayrıntılı olursa, öğrencilerin belleklerinde anlamlı kodlamaları güçleşir.
    14-Hedef Davranış İlkesi: Materyal, dersin hedeflerini desteklemelidir. Hedefler kavrama düzeyinde ise, kullanılacak öğretim materyali öğrencinin konuyu kavradığını gösterecek etkinliklere işaret etmelidir. Hedefler uygulama düzeyinde ise, öğretim materyali öğrenciye uygulama yapma fırsatı sunabilmelidir.

    15-Öğrenciye Uygunluk İlkesi:kullanılan materyaller öğreciler göz önünde bulundurularak kullanılmalıdır. Aksi halde örgenciler için basit yada karmaşık olabil

     
  • saat: 15 Kasım 2007 16:44 , Anonymous Adsız dedi ki...

    GÖRSEL TASARIM GENEL İLKELERİ

    İyi tasarlanmış görsel materyaller;
    •Öğrenimi kolaylaştırma
    •Öğrencilerin yaratıcılıkları için estetik modeller oluşturma

    Tasarım Öğeleri
    1.Çizgi
    2.Şekil
    3.Alan
    4.Boyut
    5.Doku
    6.Renk

    Çizgi

    Çizgi dikkati bir yol boyunca sürükleyen veya bir noktaya çeken tek boyutlu bir yapıdır.

    •İşlem, yön ve hareket gösterir.
    •Şekilleri ayırma ve birleştirme işlerini yapar.
    •Üzerine kurgu yapılabilecek temel yapı taşlarıdır.

    Yatay çizgiler__durgunluk hissi verir.
    Dikey çizgiler__güç gösterir, yukarı bakma hissi verir.
    Köşegen çizgiler__kuvvetli biçimde hareket ve dinanizm hissi verir.

    Şekil

    •Kendine bağlanan bir çizgi bir şekil oluşturur. Şekiller iki boyutludur ve bir nesnenin dış çizgilerini gösterebilir.
    •Şekiller anlamlı bir bütün oluşturmak için bir araya gelebilir. Bazı şekiller sadece silueti ile kendini oluşturur (ör: elma, kalp). Diğerleri ise geometrik olarak gruplandırılabilir.

    Alan

    •Alan, boş veya dolu olarak ikiye ayrılır.
    •Bir tasarımda boş alanların dağılımı, görsel öğelerin yerleştirilmesi kadar önemlidir.

    Boyut

    •Boyut hakkındaki yargımız, çevreleyen cisimler hakkındaki bilgimize bağlıdır.
    •Boyut algısı, algılanan uzaklıkla ve algılanan uzaklıktaki boyutla ilişkilidir.
    •Renk ve gri derecesi boyut algısını etkiler.
    •Görselin boyutuna, istendik mesajı nasıl iletebileceğine dayalı olarak karar verilmelidir.

    Doku

    •Pek çok görünüm, çizgi ve şekiller dahil iki boyutludur.
    •Desen kullanılarak üçüncü bir boyut eklenebilir.
    •Desen üç boyutlu cisim ve materyallerin bir özelliğidir. Dokunma hissini uyararak konuyla ilgili daha yalın bir fikir verir.
    •Desen önem fikri vermek, ayırmak veya bütünleştirmek amaçlı kullanılabilir.

    Renk

    •Uygun renk seçimleri; görsel tasarımları geliştirir ve ayrı bir hava/önem kazandırır, dikkat uyarır ve görsel etki yapar.
    •Renk kullanımının başka etkileri ise:
    a)Gerçek renkler seçerek görüntünün gerçekliğini arttırmak
    b)Eşitlik ve farklılıkları vurgulamak
    c)Önemli veya ayrıntı bilgileri vurgulamak
    d)İstenilen duygusal etkiyi yaratmak

    TASARIM İLKELERİ

    1.Bütünlük
    2.Denge
    3.Vurgu
    4.Hizalama
    5.Yakınlık

    Bütünlük

    •Bütünlük bir görünümü oluşturun bileşenlerin birbiriyle ilişkisidir. Sadece yazılı içeriği değil görsel sunumu da ilgilendirir.
    •Bütünlük konuları, renkleri, şekilleri, çizgi tipi ve yönünü, ilişkili ve tekrar ederek sağlanabilir.
    •Sıkça yapılan hatalardan biri, bir alana çok fazla şey sığdırmaktır. Anlatmak istediğinizi anlatmaya yaramayan bilgileri sunmayın.

    *3x3 kuralı eski ve basit bir tasarım kuralıdır. Ekran, soldan sağa ve yukarıdan aşağıya 3 parçaya bölünerek 3x3 bir matris elde edilir.
    Anahtar öğeler veya nesneler bu 3 çizginin yakınında bulunmalıdır.
    3x3 kuralı öğrencilerin dikkatlerini bu çizgilerin kesişme noktalarında toplayacağını belirtir.

    Denge

    •Bir sunum ekranındaki bileşenler dikey ve yatay eksen dikkate alınarak eşit ağırlıkta dağıtılırsa, izleyicide denge ve eşitlik hissi uyandırır.
    •Tasarım her iki alanda da tekrarlandığında, denge simetrik veya formal olacaktır. Ancak; birçok durumda gözün bilgiyi anında yakalayabilmesi için asimetrik veya informal tasarımlar yapılabilir.

    Vurgu

    •Öğeyi dikkat ve ilgi merkezi haline getirmek için kullanılabilecek teknikler;
    1-Parlak renkler kullanmak
    2-Yön gösteren araçları seçmek
    3-Boyut farkı yaratmak

    Hizalama

    •İnsanlar dikey veya yatay olarak hizalanan resimleri/bütünleri, hizalanmayanlara göre daha düzenli olarak algılarlar.
    •Düzenli bilgiler daha kolay öğrenilir ve hatırlanır.

    Yakınlık

    •Görsel oluşumlarda birbirine yakın öğeler ilişkili, uzak öğeler ise ilişkisiz olarak algılanır.
    •Bu nedenle öğeler yakınlık bakımından birbirinden açıkça ayırt edilmeli, izleyiciler yanıltılmamalıdır.

    GENEL İLKELER

    •Görsel objeleri fikirlere örnek sağlamak için mümkün olduğunca çok kullanın.
    •Her bir görsel objede tek bir kavram sunun.
    •Karmaşık görsel objeleri basitleştirin veya adım adım tekrar oluşturun.
    •Her görsel obje için metni minimum seviyeye indirin. En fazla 6 satır ve her bir satır için de en fazla 6 kelime kullanın.

    Grafik/Resim Objeleri

    •Bu objeler ne çok soyut ne de çok gerçekçi olmalıdır. Aşina olunmayan objelerin büyüklüğünü göstermek için bir ölçek kullanın.
    •Rahatsız edici arkaalan (zemin) kullanmayınız. Eğer derinlik hissi yaratmak önemli ise, ön zeminde başka bir obje kullanarak bunu sağlayınız. Görsel objeyi ikiye bölecek yatay çizgiler kullanmaktan kaçınınız.
    •Bilgiyi sunmak için grafikler kullanınız.
    •Kalın ve düzgün yazı tipini tercih ediniz.

    Metin Objeleri

    •Aynı görüntüde farklı yazı tipleri kullanmayın.
    •Bir noktaya dikkat çekmek için yan, kalın, renkli, ve altı çizili yazı tipini tercih edin.
    •Sadece gerektiğinde büyük harf kullanın.
    •Başlığı görüntünün ortasına yerleştirin.
    •Anahtar kelimeler içeren kısa, öz, anlamlı ve tanımlayıcı başlıklar kullanın.
    •Satırlar arasındaki boşluk, kelime yüksekliğinin 1/2’si kadar olmalıdır.

    Renk

    •Önemli objelere dikkat çekmek için bu objelerde en parlak ve açık renkleri kullanınız.
    •Metinlerde ve resimlerde zemin rengine zıt bir renk kullanınız.
    •Birden çok görsel objede tutarlı zemin rengi kullanınız (hepsinde renk aynı olsun).
    •Bir görsel objedeki renk miktarını sınırlayınız.

    Yapı

    •Görsellik mümkün olan en basit şekilde olsun; aşırı detaylardan kaçınınız.
    •Sayfa görüntüsünün dengeli olduğundan emin olunuz.
    •Tepegöz asetatları ve slaytlar için yatay format kullanınız.
    •Görsel objeler okunabilir olsun; eğer kullanıcı okuyamıyorsa, o malzemeyi kullanmayın.
    •Düzgün bir yapı kullanınız (dengeli, sıralı, ve sola-yanaşık).

     
  • saat: 16 Kasım 2007 01:26 , Anonymous Adsız dedi ki...

    A- TASARIM ELEMANLARI
    1- Çizgi
    2- Boşluk
    3- Doku
    4- Form - Şekil
    5- Renk


    A- TASARIM ELEMANLARI

    1-ÇİZGİ
    Çizgi basit bir ifade ile iki nokta arasındaki hat olarak tanımlanabilir. Resim çalışmalarının temelini oluşturan çizgi, aynı zamanda görsel bir anlatım aracıdır. Çizgiyi oluşum biçimlerine göre üç grupta inceleyebiliriz.
    a- Dik ve Yatay Çizgiler:
    Sakin ve hareketsiz etki uyandıran çizgilerdir.
    b- Kırık Çizgiler:
    Hareketli ve dinamik etki uyandıran çizgilerdir.
    c- Eğik Çizgiler:
    Yoğunluğuyla paralel olarak hareketi arttıran ve zenginleştiren çizgilerdir.
    Tüm bu çizgileri farklı incelik ve kalınlıklarda çizerek çizginin etkisini güçlendirebiliriz.

    2-BOŞLUK
    Öğretim materyalinde dikkat alanı dışında mesaj olmamalıdır, yani dikkatin düşük olduğu bölgelere unsurlar eklenmemeli. İşte bu dikkat noktaların dışında kalan yerlere boşluk denir.

    3-DOKU
    Materyalin üzerine kurulduğu alan. Materyalin genel yapısına göre değişiklik gösterir.

    4-FORM-ŞEKİL
    Şekil: Yüzey üzerinde oluşturulan objelerdir.
    Form: Objelerin birbirlerine göre durumu ve uyumudur.

    5-RENK
    Materyaldeki en etkili eleman diyebiliriz. Etkili olarak kullanılmış renkler materyalin canlılığını arttırır ve dikkat kaybını azaltır.
    Vurgulanacak yerlerin canlı renklerle belirlenmesi bu noktalara ilgiyi arttırır. Materyalin iniş çıkışlarını belirleyebilir.

    B- TASARIM İLKELERİ
    1- Ritim
    2- Denge
    3- Vurgu
    4- Oran-Ölçek
    5- Bütünlük
    6- Ahenk


    1-RİTİM
    Materyalde gözün bir unsurdan ötekine rahat geçişidir. Bu geçişlerin akıcılığı tasarım elemanlarının uygunluğu ile sağlanabilir.
    2-DENGE
    Öğretim materyallerinde denge, yatay ve dikey eksenlere unsurların eşit dağıtımı ile gerçekleşir.
    3-VURGU
    Üzerinde durulan, önemle anlatılmak istenen noktalara, renkler veya büyüklük küçüklük kavramlarının yardımıyla yapılan ilkedir.
    4- ORAN-ÖLÇEK
    Objenin büyüklük ve küçüklüğüne göre veya diğer objelere göre durumundan ağırlık-hafiflik,uzunluk-kısalık gibi durumların algılanabilmesinin sağlanması.
    5-BÜTÜNLÜK
    Görsel elemanlar ve bunların arasındaki ilişki bütünlüğü oluşturur. Tasarımda her eleman fonksiyonuna göre yerleştirilmelidir. Bütünlüğü bozacak fazlalıklardan kaçınılması gerekir.
    6-AHENK
    Tasarının bütününün her bir parçayla olan durumudur.

    İLKELER

    1-Seçicilik İlkesi: Algılamada seçiciliktir yani gönderilen bir çok duyudan sadece kendince önemli olanı seçmektir. Tasarımlarda bu ilkeye vurgu yoluyla katkı yapılabilir.
    2-Tamamlama İlkesi: Bir unsurun tamamını vermektense tamamlanabilecek şekilde olanını vermektir.
    3-Görelik İlkesi: Nesnelerinin birbirlerine göre durumlarında ortak bir yargının oluşturulmasıdır.
    4-Çok Örnek İlkesi: Anlatılacak kavramın genişliğini belirtmek için kullanılır.
    5-Anlamlılık İlkesi: Anlamlı olanların anlamsız olanlara göre kolay öğrenilmesidir.
    6-Bilinenden Başlama İlkesi: Tasarımda basitten karmaşığa gibi kullanacak kişinin durumuna göre onun bildiğinden başlanır ilgisinin kayması engellenir.
    7-Fonun Anlamlılığı İlkesi: Anlatılmak istenen mesaja uygun fonların kullanılmasıdır.
    8-Kapalılık İlkesi: Şekiller belirgin ve yarım olmamalı ve bu şekillerden anlatmak istediğimizin dışında bir anlam oluşmamalıdır.
    9-Birleştiricilik İlkesi: Birbiriyle ilişkili olan unsurların kullanımı algılamayı kolaylaştırır.
    10-Değişmezlik İlkesi: Bilinen nesnelerin algılama esnasında çoğu özelliklerini korumasıdır.
    11-Derinlik İlkesi: Uzak ve yakın kavramlarının doğru kullanılmasıdır. Uzaktakinin, yakındakine göre küçük çizilmesi gibi.
    12-Yenilik İlkesi: Yeni eklenenin eskisiyle durumudur. Bu durumda ilgiyi yeniye çeker.
    13-Basitlik İlkesi: Bilinmeyen ,karışık unsurlar yerine tasarımlarda basit olan yönler ön plana çıkarılır.
    14-Hedef Davranış İlkesi: Araç ve gereçlerin tasarının amacına uygun olması durumudur.
    15-Öğrenciye Uygunluk İlkesi: Kullanılacak araç gerecin öğrencinin yaş,zeka gibi durumlarına uygun olup olmadığına bakılmalıdır.

     
  • saat: 19 Şubat 2016 13:35 , Blogger Kral-FF dedi ki...

    Teşekkürler çalışma işime yaradı

     

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa